مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال
مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

پلی برای رسیدن به سالمندی موفق و فعال

طرح آفتاب، دریچه امیدی برای حل مشکلات معلولان و مددجویان کشور

طرح آفتاب با عنوان(طرحی برای بهتر زیستن) از ابتدای فروردین ماه سال گذشته و با هدف ارتباط مستقیم میان مددجویان، معلولان و خانواده های آنها با روسا و معاونان سازمان بهزیستی کشور کلید خورد.

این طرح در ابتدای کار از بوستان و پارک های مناطق پایتخت آغاز شد و یک روز شاد را در فضایی صمیمی، همراه با نشاط و پویایی و با امید حل مشکلات نسبی مددجویان و معلولان را برای آنها به ارمغان آورد.

در حقیقت، خانواده های تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور که برخی از آنها برای ماه های زیادی از منزل خود بیرون نیامده بودند یا به عبارتی در انزوا بوده و گوشه دنجی از خانه را به عنوان خلوت خود انتخاب کرده اند، یک روز تعطیل را به بهترین نحو سپری می کنند.

آنان از ساعات اولیه صبح در مکان هایی که توسط بهزیستی اطلاع رسانی شده، اسکان می یابند و تا بعد از صرف ناهار فرصت دارند که مشکلات خود را با رییس و مسوولان بهزیستی، مطرح کنند.

از سوی دیگر، مددکاران سازمان بهزیستی نیز موظف هستند تا چند روز قبل از اجرای طرح آفتاب، پرونده های تک تک مددجویان و معلولان خود را بررسی کرده و مهمترین مشکلات آنها را شناسایی کنند.

پرونده هر مددجو در دیدار با مسوولان مربوطه در روز اجرای طرح آفتاب، در اختیار مسوولان سازمان بهزیستی قرار داده شده و آنان نیز برای رفع مشکلات تصمیم گیری می کنند.

این افراد با دقت و صبر حوصله بسیار به پای درد و دل تک تک معلولان و اعضای خانواده آنها نشسته و ضمن دیدار و دلجویی و نوید حل مشکلات، آنها را برای ادامه زندگی با نگاهی امیدوارانه ترغیب می کنند.

آنها بدون هیچگونه اظهار شکایت، ناراحتی و بدون کوچکترین گله، در بیشتر اوقات شنونده برخی اعتراضات مددجویان در قبال دریافت خدمات از سازمان بهزیستی نیز هستند و تلاش می کنند تا این افراد را در روند چگونگی وظایف بهزیستی و حتی ردیف اعتبارات آن قرار دهند.

اما طرح آفتاب فقط به بوستان های تهران ختم نشد و چرخ های این قطار کم کم در استان ها، کلان شهرها و شهرستان های کوچک و بزرگ کشور نیز به حرکت درآمد.

طرح آفتاب تاکنون در ۲۰ ایستگاه مانند استان های آذربایجان غربی،گلستان،گیلان، مازندران، قم، البرز و شهرستان های ورامین، ارومیه و قزوین به اجرا درآمده است.

پس از یک بررسی اجمالی، اشتغال و مسکن به عنوان بیشترین مشکلات و دغدغه های ذهنی معلولان و مددجویان شناخته شده است.



بیشتر معلولان در برخورد نخست با مسوولان بهزیستی با چهره ای نه چندان آرام و حتی گاهی با فریاد و عصبانیت در مقابل آنها می نشینند، اما با شنیدن حرف ها و دستوری که بر روی پرونده شان داده می شود، با اشک ها و لبخندهایی از سر شوق و با دست پر طرح آفتاب را ترک می کنند.

اما هیاهو و هیجانی این روز آفتابی و جو بسیار شادی که در میان معلولان و مددجویان حاکم است نیز خود حکایتی دیگر است.

معلولانی که به دلایل مادرزادی یا براثر تصادفات و سوانح جاده ای، ویلچر را به عنوان همنشین و همدم دائمی خود انتخاب کرده اند، در این روز فرصت دارند تا از طبیعت و فضای سبز و هوای تازه استفاده کنند.

این طرح حتی در روزهای زمستانی نیز با وجود اینکه در فضای بسته انجام شد با استقبال خانواده های تحت پوشش بهزیستی روبرو شد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در این زمینه گفت: ما برای هر طرح آفتاب و هر پرونده مددجو، به طور متوسط دو میلیون تومان به عنوان کمک اختصاص داده ایم.

همایون هاشمی'در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: این مبلغ برای ایجاد اشتغال، اجاره مسکن و یا پول پیش منزل مسکونی اختصاص یافته است.

وی گفت: این در حالی است که با رییس بهزیستی هر استانی شرط خواهیم کرد این مبلغ باید به اندازه چهار میلیون تومان بهره وری و افزایش ارزش افزوده داشته باشد.

هاشمی تاکید کرد: این مساله بدان معنا است که این مبلغ نباید بدون هدف و برنامه از سوی مددجو خرج شود و هیچگونه عایدی یا بهره وری نداشته باشد.

وی با اشاره به شعار 'هرخانواده یک شغل، هر معلول یک حرفه'، ادامه داد: طرح آفتاب با هدف توانمند کردن معلولان و مددجویان در کشور آغاز شد و ما تلاش می کنیم که عنصر تحرک و حرکت معلولانی که دارای شرایط لازم هستند را در درون آنها، فعال کنیم.

وی با بیان اینکه رفع مشکل مددجویان و معلولان برای ما مهمتر از هر خدمتی است، اظهار داشت: نخستین گام در مددکاری اجتماعی ایجاد ارتباط رفتاری و کلامی با مددجو است.

هاشمی افزود: رسیدگی به معلولان و توانمندسازی آنان برای ما به عنوان خادمین این اقشار افتخار است و با اجرای طرح آفتاب سختی های زندگی مددجویان و معلولان را از زاویه نزدیک تر احساس می کنیم.

به گفته وی، پیش بینی می کنیم حدود ۲۵ استان کشور را سرزده و طرح آفتاب را در آنها اجرا کنیم.



منبع: سایت سازمان بهزیستی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد