مزیت های دورکاری برای افراد معلول

مزیت های دورکاری برای افراد معلول

سبک زندگی امروزی به نحوی است که ارتباط با دنیای مجازی و اینترنت وقت زیادی از افراد را به خود اختصاص داده است. به همین ترتیب نیز شغل های زیادی در زمینه فناوری اطلاعات ایجاد و در حال پیشرفت است. امروزه افراد از طریق یک دستگاه رایانه، تلفن همراه و پست الکترونیکی بیشتر با یکدیگر ارتباط دارند. همچنین کارها و فعالیت های زیادی نیز در این ارتباط به وجود آمده که از جمله آنها دورکاری است.

همانطور که از واژه دورکاری مشخص است کار کردن از فاصله دور مانند کار کردن در منزل یا محل و مرکزی دور از محیط کار. امر دورکاری بسیاری از مشکلات رفت و آمد را نیز حل می کند و باعث کم شدن ترافیک شهرها می شود. دورکاری برای افراد دارای معلولیت گزینه ی بسیار خوب و مناسبی می باشد. به خصوص افرادی با معلولیت شدید که امکان رفت و آمد برایشان مشکل است اما می خواهند از استعدادها و تجربیات و تحصیلات خود در زمینه های علاقمندی مشغول به کار باشند.

امروزه نه تنها افراد معلول بلکه افراد غیرمعلول بسیاری نیز بصورت دورکاری مشغول بکار هستند. اکثر سازمان ها و شرکت ها کارمندان خود را بصورت دورکاری استخدام می کنند تا از طریق رایانه و تلفن کارهای محوله را انجام دهند. همین مساله نکات بسیار مثبتی دارد بعنوان مثال هزینه های امور اداری برای کارفرمایان کاهش می یابد و انتخاب کارمند بدون محدودیت جغرافیایی امکان پذیر می شود. همچنین در هزینه های مختلف کارمندان از جمله هزینه های رفت و آمد نیز صرفه جویی می شود و زمان آزاد کارکنان نیز افزایش می یابد. حفظ محیط زیست و کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز از دیگر نکات مثبت فراگیر شدن دورکاری می باشد.

همچنین کارفرمایان می توانند قشر معلول را نیز با توجه به استعداد فردی آنها به کار گمارند و در انواع رشته های فناوری اطلاعات اعم از نرم افزاری و سخت افزاری، طراحی وب سایت، تولید محتوا برای سایت ها، اپراتورهای فروش و بازاریابی، منشی و مسئول امور دفتری در منزل، از این عزیزان بکار گیرند. از آنجایی که شغل های دورکاری به زمان و مکان خاصی وابسته نیستند برای قشر دارای معلولیت و کم توانی جسمی حرکتی، بسیار مناسب و مفید می باشند. امید است با توجه به تخصص معلولان گرامی روز بروز شاهد اشتغال بیشتر این افراد باشیم تا به حق خود که همانا تلاش برای داشتن زندگی بهتر است به نحو احسنت دست یابیم.

نوشته : فرزانه حبوطی

 

استارتاپ ها فضایی جهت اشتغال معلولان

استارتاپ ها فضایی جهت اشتغال معلولان

استارتاپ ها می توانند از افراد دارای معلولیت و توانیابان عزیز که هر کدام استعدادهای فوق العاده ای دارند استخدام نمایند و جهت انجام پروژه ها و فعالیت ها بکار گیرند.

بسیاری از معلولان نیز می توانند در منزل از طریق سیستم رایانه و اینترنت با استارتاپ ها همکاری داشته باشند و در جهت پرورش استعدادها و بالا بردن تخصص آموزش های لازم را فراگیرند.

کارهایی که مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد حوزه کاری بیشتری دارند و مطمئناً معلولان می توانند در این حوزه همکاری های بسزایی داشته باشند.

گاهی این همکاری می تواند حتی خلاصه شود در یک گوشی تلفن همراه و اینترنت، که فرد معلول در شبکه های اجتماعی فعالیت کرده و بکار تبلیغات و درآمدزایی مشغول شود و بسیاری فعالیت های دیگر که هرکدام پروسه های گسترده ای هستند.

با توجه به گسترش تکنولوژی های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و افزایش انواع شبکه های اجتماعی این ارتباط های شغلی و کاری در حوزه ی فضای مجازی نیز گسترش یافته و همین مساله باعث میشود جلوی خیلی رفت و آمدها گرفته شود لذا افراد توانیاب می توانند از راه دور (درمنزل) و بصورت دورکاری فعالیت های بیشتری داشته باشند و مشکل ایاب ذهاب هم نخواهند داشت.

درست است که اکثر معلولان حضور اجتماعی را میخواهند و علاقمند هستند در سرکار حضور فیزیکی داشته باشند اما بسیاری معلولان نیز هستند که بعلت شرایط فیزیکی و نوع و شدت معلولیت اشتغال بصورت دورکاری برایشان مناسب تر است.

امید است اشتغال توانیابان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات روزبروز پیشرفت و گسترش یابد تا شاهد اشتغال تمامی معلولان باشیم.

نوشته : فرزانه حبوطی

 

خواستن توانستن است

خانم حبوطی چه توصیه‌ای برای بچه‌هایی که در موسسه رعد آموزش می‌بینند دارید؟

در حال حاضر اکثر بچه‌ها یک گوشی موبایل مناسب دارند. آنها از همین طریق می‌توانند کسب درآمد کنند. کوچک‌ترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که دورکاری را در کانال‌های مختلف تبلیغ کنند.

بچه‌هایی که در رعد آموزش‌های هنری مثل نقاشی خوشنویسی و معرق دیده‌اند می‌توانند کانال ‌هایی درست کنند یا گروه‌هایی ایجاد کنند و محصولات خود و دوستانشان را در آن معرفی و در معرض فروش بگذارند.

این کار را می‌توانند از خانواده و اقوام شروع کرده و برای کارهایشان تبلیغ کنند. همین کارهای کوچک به دوستان انگیزه زندگی می‌دهد. این فقط بعنوان نمونه هست وگرنه کارهای گسترده تری در فضای مجازی هست که می توان به کسب درآمد مشغول شد و البته دایره ی آموخته ها رو بالا برد.

پیشنهادی هم برای خود موسسه رعد دارم و آن اینکه کارهای هنری و غیرهنری کارآموزان خود را در معرض فروش قرار دهد و از خود بچه‌های دارای معلولیت بخواهد که برای کالاهایشان بازاریابی کرده و مبلغی را به‌عنوان پورسانت بردارند.

این چنین سیاست ‌هایی بچه‌ها را تشویق می‌کند که سایت رعد را به دیگران معرفی کنند. از این طریق هم فروش تولیدات هنری بچه‌ها بیشتر می‌شود و هم به نوعی فرهنگ‌سازی در جامعه صورت می‌گیرد. مردم هم با انجمن رعد بیشتر آشنا می‌شوند.

اگر کسی برای موفقیت تلاش کند قطعا راه آن را نیز پیدا خواهد کرد حتی معلولان عزیزی که معلولیت های شدیدی دارند و ممکن است تخصص های زیادی نداشته باشند. حتی این عزیزان هم می توانند در فضای مجازی تخصص و مهارت کسب کنند و سپس به کسب درآمد بپردازند.

هر فرد در زندگی نیاز به استقلال دارد افراد معلول نیز همین طور از این قاعده مستثنی نیستند.

افراد غیرمعلول با وجود استقلال های حرکتی و مالی فراوان، مداوم دچار افسردگی های روحی روانی میشوند آنگاه چطور می توان انتظار داشت فرد معلولی که از لحاظ حرکتی نیازمند خانواده است و حتی استقلال مالی اندکی هم ندارد، دچار افسردگی های روحی نشود؟

دیگر همگان میدانند که داشتن شغل و حرفه ای هرچند کوچک و بالتبع آن داشتن درآمد، باعث ایجاد انگیزه در روح و روان فرد می شود.

در حال حاضر برخی NGO های مربوط به معلولین با اهداف کارآفرینی برای معلولان عزیز پیش می روند مانند شعبات مختلف موسسه نیکوکاری رعد اما این موسسات فعال، برای تمامی معلولان کشور مکفی نیست. یا باید تعداد این موسسات اضافه شود تا به جمعیت معلولین کشور رسیدگی شود یا اینکه بهزیستی تمامی استانها برای اشتغال معلولین فکری اساسی کنند.

همچنین در این بین نیز داریم افراد معلولی که توان جسمی بسیار اندکی دارند و با نوع معلولیت های شدید مواجهند. آیا نباید برای این عزیزان فکری کرد؟ نباید راه درآمد مستقلی برایشان در نظر گرفته شود؟

بعنوان مثال یک گروهی تشکیل شود برای شناسایی معلولیت های شدید و اینکه این عزیزان از عهده چه کارهایی برمی آیند مشخص شود تا مساله اشتغال معلولین کم کم حل شود. با توجه به اینکه در امر رسانه و اخبار معلولین هستم و با دوستان معلول زیادی ارتباط دارم با شنیدن مشکلات این عزیزان کاملا مشخص است که مهمترین امر، مساله اشتغال و درآمد معلولین است

تا به کی معلولین عزیز به کارهای غیررسمی بپردازند و از امر بیمه و سابقه و... محروم باشند؟ باز هم عنوان میکنم مراکز رعد و موسسات و انجمن های معلولین برای اشتغال معلولین تلاش میکنند اما برای تمام جمعیت معلولین کشور کفایت نمیکند لازم است به این مساله بیشتر پرداخته شود. حتی با تشکیل کار گروهی از خود معلولان، جهت حل مشکل اشتغال تلاش کرد.

معلولین نیاز به حمایت دارند تا بتوانند با تلاش خود راه درآمدی برای تامین نیازهایشان داشته باشند. همیشه گفته شده که بجای ماهی، ماهیگیری یاد جوانان دهیم و این امر برای معلولین عزیز نیز بسیار مهم و حیاتی است. در امر اشتغال معلولان استارتاپ ها و فریلنسینگ ها میتوانند خیلی پرثمر و راهگشا باشند و با شناسایی معلولان با استعداد اقدام بکارگیری آنها نمایند

مصاحبه چاپ شده فرزانه حبوطی در نشریه توانیاب

نویسنده و عکاس : فرزانه حبوطی

کسب رتبه چهارم جشنواره عکاسی کانون معلولان منطقه یازده

عکس مربوط به اتاق بازرگانی موسسه رعد الغدیر

 

خاطره مبصر کلاس

خاطره مبصر کلاس

کلاس سوم ابتدایی بودم معلم هر هفته یکی از دانش آموزان رو به عنوان مبصر تعیین میکرد.

از آنجایی که معلولیت من مادرزادی بود و بدلیل پوکی استخوان شدید نمیتونستم راه برم، مادرم منو سر کلاس می برد.

منو با ویلچر می برد مدرسه و داخل کلاس از روی ویلچر بلند میکرد و می نشوند روی صندلی یا نیمکتی که همه بچه ها می نشستند.

بخاطر اینکه قدم کوتاه بود همیشه باید ردیف اول می نشستم.

اصلا فکرشو نمی کردم معلم منو هم به عنوان مبصر تعیین کند، چون نمیدونستم برم پای تخته و بچه ها رو ساکت کنم.

از روی لیست کلاس هر هفته نوبت یکی می شد، تا اینکه نوبت به من رسید.

بر خلاف تصورم که فکر میکردم از اسم من می گذره و نفر بعدی مبصر میشود.

اون هفته منو به عنوان مبصر انتخاب کرد یکم من من کردم تا منظورمو برسونم که آخه من چطوری...!

گفت لازم نیست بچه ها رو ساکت کنی یا حتی پای تخته سیاه باشی، فقط کافیه هرکسی شلوغ کرد اسمشو یادداشت کنی!

گفت مطمئنم که تو از روی صدای بچه ها اسماشونو می نویسی حتی اگر اون دانش آموز ته کلاس باشه و نبینیش!

به دوستای بغل دستیم هم گفت اگر احیانا اسم دانش آموزی رو نمی دونست شما به فرزانه کمک کنید.

خلاصه اینطوری بود که منم تجربه ی مبصر کلاس شدن رو چشیدم و سالهای سال این خاطره در ذهنم موندگار شد.

حالا که حرف از حقوق معلولین میشه یادم میاد معلم کلاس سوم من این همه سال قبل، چقدر خوب به حقوق یک دانش آموز معلول احترام گذاشت و منو از بقیه جدا نکرد.

عکس و متن: فرزانه حبوطی

فرزانه حبوطی و رزومه فعالیت هایش در فضای مجازی

فرزانه حبوطی و رزومه فعالیت هایش در فضای مجازی

فرزانه حبوطی و رزومه فعالیت هایش در فضای مجازی

فرزانه حبوطی هستم با معلولیت جسمی حرکتی تردد با ویلچر که اولین تجربه های حضورم در فضای مجازی را با وبلاگنویسی حدود سال هشتاد وسه آغاز کردم

در جشنواره های ادبی و فرهنگی شرکت میکردم تا تجربه ی نوشتن کسب کنم اما بعلت شدت معلولیت نمیتوانستم در اختتامیه ی همه جشنواره ها شرکت نمایم فقط آنهایی را شرکت میکردم که برگزیده میشدم

سپس توسط موسسه رعد الغدیر و جناب شهرام مبصر با انجمن باور آشنا شدم. نوشته ها و قلمم را در مسیر توانیابان سوق دادم. شروع کردم به نوشتن مقالات اجتماعی در زمینه معلولان عزیز

از تجربیات خودم در زندگی نوشتم تا نیازهای حیاتی معلولان: مناسب سازی، تحصیل، ازدواج، و ارائه راهکارهای مختلف جهت بالابردن کیفیت زندگی معلولان

مقالاتم چندین سال در نشریه پیک توانا چاپ شد و چند سال است که در نشریه توانیاب موسسه نیکوکاری رعد به چاپ میرسد.

ازطریق انجمن باور با جناب مهندس یزدیان آشنا شدم برای انجام کارهای سایت و پرتال بصورت دورکاری. از آنجائیکه رشته تحصیلی من نرم افزار کامپیوتر است و بعلت شدت معلولیت بیرون رفتن از منزل برایم دشوارست بهترین گزینه برایم همان دورکاری بود و هست

از آن زمان به بعد تاکنون در وب سایت های زیادی کار کردم از جمله :

  • سایت تعداد زیادی مدارس غیرانتفاعی
  • سایت بیمارستان بقیه الله عج قسمت کاشت سمعک
  • سایت فدراسیون ورزشی نابینایان و کم بینایان
  • سایت بیمارستان مهدیه
  • سایت تعدادی از انجمن های معلولان
  • سایت انجمن دارندگان استاندارد ایران
  • و تعداد زیادی وب سایت دیگر که مجال بازگو کردن نیست
  • همچنین پشتیبان اینترنتی شرکت عینک آتیک بودم تا دوسال
  • وب سایت وکانال شخصی خودم با عنوان معلولان نیوز که اخبار معلولان را منتشر میکنم.

طبق مطالعات و آموزش هایی که بصورت خودآموز و ویدیو یادگرفتم تعدادی سایت وردپرسی نیز خودم طراحی کردم.

همچنین در تیم فعال سئومپ که طراحی وب سایت وردپرسی و فعالیت های سئو و تبلیغات و... انجام میدهیم همکاری دارم بعنوان مسئول تولید محتوا و مدیر شبکه های اجتماعی البته آموزش هم می بینم.

در پروژه استارتاپ سامانه همیار مهر نیز همکاری میکنم.

سال۹۴ نیز تعدادی از مقالاتم در حوزه معلولان را در کتابم با عنوان معلولیت نیست مانع راهم از انتشارات دانشیاران ایران به چاپ رساندم.

و همچنان در زمینه دورکاری و وب سایتهای مختلف و کلیه امور اینترنتی فعالیت ده ساله ای داشتم و خواهم داشت انشالله.

 

کانال معلولان نیوز :  https://t.me/malolannews
اینستاگرام معلولان نیوز :  http://www.instagram.com/malolannews
اینستاگرام شخصی فرزانه حبوطی :
https://www.instagram.com/farzane.habooti